Keluarga Kita

Sunday 25 September 2011

Tatacara melawat Blog





Pertamanya diucapkan Selamat Datang kepada ahli keluarga yang sudi melawat blog ini.
Blog ini ditubuhkan sebagai satu platform untuk kita sekeluarga menghebahkan maklumat, berkongsi idea dan pandangan serta sebagai satu saluran informasi kepada semua ahli-ahli keluarga mengenai perkembangan keluarga kita serta dunia semasa.

Kepada sesiapa yang melawat blog ini teramat-amatlah dialukan untuk memberikan komen, idea atau kritikan. 

Cara-cara untuk memberikan komen: 

1. Cara pertama untuk memberikan komen adalah dengan menulisnya di kotak berwarna biru ini. Terletak disebelah kanan blog ini.
Sila lihat gambar disebelah sebagai rujukan. 
Segala apa yang terpendam dihati silalah nyatakan disini. Kata2 kesat dan tidak bermoral adalah dilarang sama sekali.







Cara kita nak masukkan komen kat benda biru ni. Mula-mula kita letak nama, Rujuk no 1 pada gambar. Nama tu ikut la nak letak nama penuh ke pendek atau nama samaran pun boleh. Tapi biarlah nama yg semua orng tahu, contohnya mcm Idah, Pok yek, Mas, Pak Cik Oli, dan sebagainya.
Kemudian kalau sapa ada blog bleh letak link blog dia kat gambar no 2, kalau x der tu x yah la letak. Kemudian taip la mesej yang kita nak sampaikan tu dalam kotak pada gambar no 3, taip tu bagi semua orang faham, jgan terlalu short form sgt sampai orng x tahu.
Last sekali tekan butang Go pada gmbar no 4 untuk publishkan mesej kita.







2. Cara kedua untuk komen adalah dengan memberi komen pada pos yang kita baca.  Disetiap pos yang kita baca akan ada dibahagian bawah post itu ruangan untuk memberi komen. Rujuk gambar diatas.

Klik pada perkatan Sila Komen, kemudian akan keluar satu bahagian untuk kita menulis komen. Rujuk gambar diatas.

Bila dah tekan Sila Komen, akan keluarlah begini.  Taip mesej yang kita nak tu dalam kotak yang disediakan, rujuk gambar no 1. Kemudian klik pada Comment as dan pilih Anonymous seperti pada gambar no 2. Kemudian klik Post Comment. Jangan lupa tulis nama kat tempat kita komen tu.

Selesai bab komen-mengomen.


Yang terakhir nak cerita kat sini adalah mengenai Category dan  Blog Archive. Category dan blog archive ni ada di belah kanan blog. Kegunaan Category ini adalah untuk merujuk kepada pos yang telah dibahagikan mengikut setiap kategori. Setiap pos yang di publish ni akan ada kategori masing-masing antaranya HPA, Kesihatan, Umum dan Keluarga.
kalau kita nak tengok post mengenai Kesihatan, kita klik pada Kesihatan, akan keluarlah post-post yang berada dalam kategori kesihatan.  Begitulah yang lainnya.

Blog archive plak untuk kita tengok post2 yang terdahulu. post-post ini diletakkan mengikut bulan. klik sahaj pada bulan yang kita nak dan akan keluar tajuk2 post untuk kita baca.

Blog keluarga ini dikendalikan oleh Pak Cu(Mohd Jamil).
Sebarang maklumat yang hendak dimasukkan pada blog ini boleh lah kita emailkan kepada email keluarga :
akaun_family@yahoo.com
Pak cu akan publishkan maklumat yang dihantar ke email itu kedalam blog ini.

Selamat membaca blog ini, semoga kita mendapat manfaat dari segala maklumat yang disampaikan, dan yang paling penting jangan lupa KOMEN!! yer..hehe




No comments:

Post a Comment