Keluarga Kita

Wednesday 18 April 2012

Siri 2 - Qaedah asal sesuatu itu adalah HALAL dan SUCI



1- PENGERTIAN KAEDAH INI DAN SANDARANNYA


         Antara perkara yang tsabit dan diperakui oleh majoriti para ulama' dan tokoh-tokoh penganalisa(muhaqqiqin) bahawa semua perkara adalah suci dari sudut asalnya, sehingga adanya dalil dan bukti  yang menjelaskan sebaliknya. Kerana itu halal untuk mengguna dan mengambil manfaat dari sesuatu yang tidak disabitkan dalil tegahan dan pengharamannya.

Dalilnya, Firman Allah

      Dialah (Allah) yang menjadikan untuk kmu segala yang ada di bumi, kemudian Dia menuju dengan kehendakNya ke arah(bahan-bahan) langit, lalu dijadikannya tujuh langit dengan sempurna dan Dia Maha Mengetahui akan tiap-tiap sesuatu. 
(Surah Al-Baqarah:Ayat 29)


        Menurut pengarang Tafsir Al-Manar, ayat ini merupakan dalil qath'i tentang kaedah yang masyur di kalangan para 'ulama' fiqh iaitu, " asal sesuatu yang diciptakan itu adalah harus". Maksud harus disini adalah harus mengambil manfaat daripadanya untuk dijadikan makanan, ubatan, minuman, pakaian, kenderaan dan juga perhiasan. 


        Beliau juga menyatakan asal sesuatu itu adalah halal, berdasarkan sunnah fitrah dan ayat-ayat daripada al-Quran. Allah memudahkan bumi dan segala apa yang ada padanya dan mencungkil rahsia-rahsia dan hikmah-hikmah yang terdapat di sebalik penciptaan Allah.

2.SOKONGAN TERHADAP KAEDAH INI


         Ibnu Taimiyah menyatakan: "Asal sesuatu yang wujud di muka bumi ini dengan kepelbagaian jenis dan sifatnya, adalah suci dan halal secara mutlak kepada manusia, tidak diharamkan memakianya, menggunakannya dan menyentuhnya. Ini merupakan stu ungkapan yang bersifat menyeluruh, umum, jelas, mempunyai manfaat yang besar dan keberkatan yang luas.

         Asy-Syankiti menyebut, kesucian sesuatu itu adalah asal. Perkataan Al-A'yan(Sesuatu) adalah jamak dan mufradnya ialah Al-ayn yang bermaksud sesuatu yang berdiri dengan sendiri iaitu sesuatu itu suci sehingga terdapat bukti yng menjelaskan tentang kenajisannya.

       As-San'ani menyatakan "Sebenarnya asal sesuatu itu adalah suci dan pengharamannya tidak semestinya menunjukkan ia najis.

         Al-Imam Al-Hramain menyatakan "antara perkara yang ditetapkan di dalam kaedah syariah ialah prinsip berpegang dengan hukum asal(Istishab Al-Hukmi) dengan meyakini tentang kesucian sesuatu sehingga timbul keyakinan yang jelas yang ianya adalah najis". Tambah beliau, berdasarkan apa yang diterima pakai oleh Mazhab As-Syafie, mereka meletakkan hukum asal sesuatu itu adalah halal, sehingga terdapat dalil yang mengharamkannya.

         Disimpulkan disini bahawa, segala sesuatu itu harus,suci dan halal pada asalnya, sehinggalah terdapat dalil(bukti) yang mensabitkan tentang kenajisannya atau pengharamannya.

Tajuk akan datang, Teori perubahan zat(Al-Istihalah).

     

No comments:

Post a Comment